Evolution Revolution of Tricky
O Trickym wspomniałem już pisząc o początkach kariery
Goldfrapp i jej powiązaniach z trip hopem. Jednak sam piosenkarz jest na tyle
ciekawą postacią, że można poświęcić mu cały osobny wpis.
Tricky, a właściwie Adrian Thaws to brytyjski muzyk, autor
piosenek, tekstów, wokalista oraz producent muzyczny. Inspirację do swoich
mrocznych i psychodelicznych utworów czerpie przede wszystkim z własnych
doświadczeń życiowych. Artysta wychował się w kryminogennej bristolskiej
dzielnicy Knowle West, przesiąkniętej biedą i bezrobociem. Jego dzieciństwo nie
należało do łatwych, nigdy nie poznał swojego ojca a jego matka zmarła kiedy
miał 4 lata. Poświęcił jej jeden ze swoich najlepszych albumów „Maxinquaye”,
którego nazwa pochodzi właśnie od jej imienia. Ze względu na miejsce
zamieszkania, od najmłodszych lat nie mógł uniknąć spotkania ze światem
przestępczym oraz różnego rodzaju używkami. W wieku 17 lat został wystawiony
przez jednego z kolegów i trafił do więzienia. Wszystkie te wydarzenia bez
wątpienia ukształtowały jego neurotyczny styl oraz pełen tajemniczości
wizerunek sceniczny. Zamiłowanie do środków odurzających pozostało mu do dziś.
Muzyczna kariera Trickiego nabrała rozpędu kiedy rozpoczął współpracę
z grupą The Wild Bunch, która później przekształciła się w Massive Attack. Razem
z nimi stał się pionierem trip hopu i nagrał dwie płyty bardzo istotne dla
rozwoju tego gatunku – „Blue Lines” i „Protection”.
Trip hop, znany też jako Bristol Acid Rap albo „hip-hop na
kwasie” to dość undergroundowy gatunek. Pierwotnie, brzmienie było połączeniem techniki
dub i rap jednak obecnie jest bardziej urozmaicone. Charakterystyczną cechą trip hopu jest ściśle
określone tempo (80 uderzeń na minutę), smutna albo ciężka atmosfera oraz
melorecytacja bardziej przypominająca szeptanie niż rapowanie. Jest to głównie muzyka
elektroniczna – typowe klawisze i samplery połączone z perkusją ale czasem występują
też gitary, instrumenty dęte oraz smyczkowe.
Działalność muzyczną Trickiego po odejściu z Massive Attack podzieliłbym
na dwie części. Po pierwsze – projekty indywidualne, które są prostsze i bardziej
niszowe a po drugie – projekty z innymi muzykami, które wydają się być ciekawsze
ale też bardziej mainstreamowe. Tricky współpracował z całym szeregiem muzyków między
innymi: Martina Topley-Bird (wieloletnia partnerka), Björk, PJ Harvey, Terry
Hall, Neneh Cherry, Alison Moyet, DJ
Muggs, Alison Goldfrapp, Grease, Mad Dog, Anthony Kiedis, John Frusciante (Red
Hot Chili Peppers), Cyndi Lauper, Alanis Morissette, Costanza Francavilla oraz
Beyoncé.
Utwór Trickiego, który wybrałem należy do drugiej kategorii
i jest jednym z najbardziej popularnych. Będzie to „Evolution Revolution Love” z
6 albumu „Blowback”. Płyta została wydana w 2001 roku i wydaje mi się, że jest
jedną z najlepszych jaką Adrian Thaws kiedykolwiek nagrał. Do stworzenia albumu,
Tricky zaprosił imponującą grupę muzyków dzięki czemu płyta zyskała dużą
różnorodność ale jednocześnie nie utraciła brzmienia i klimatu typowego dla trip
hopu.
W utworze „Evolution
Revolution Love” mamy ciekawe połączenie trzech odmiennych osobowości
muzycznych: Trickiego, Eda Kowalczyka z zespołu Live oraz bardziej niszowego,
jamajskiego rapera Hawkmana. Wokal Trickiego wydaje się być najbardziej ciężki
i mroczny, Ed Kowalczyk nadaje utworowi bardziej rockowego charakteru,
natomiast Hawkmana kojarzy się przede wszystkim z typowym hip-hopem.
Sam teledysk jest bardzo minimalistyczny. Ciekawym motywem jest zmiana
twarzy. Cały utwór wykonuje jedna postać, która przepoczwarza się po kolei w każdego
z muzyków, który w danej chwili śpiewa. Samo nakładanie maski jest też dla Adriana Thawsa głębszym problemem. Cały swój wizerunek sceniczny oparł na budowaniu postaci
Trickiego – innej osobowości, w której mógł się ukryć. Pozwoliło mu to na
oderwanie się od rzeczywistości i własnych problemów a jednocześnie swobodne śpiewanie
o tym bez przesadnego utożsamiania się i odsłaniania własnych emocji.